guvern interviu

Specialistul in turism ne spune „o idee mai buna decat frunza si oaia luate la un loc si inmultite cu numarul de neuroni ai ministrului”

Razvan Zamfir

Am lasat emotia sa treaca, hohotele de ras sa se potoleasca, si-am discutat serios cu Razvan Pascu despre umorul involuntar al Guvernului Grindeanu. Stiti poanta cu oaia, brandul turistic al Romaniei, nu?

Prin 2015, atunci cand mi-am propus sa fiu excentric si sa moderez o editie speciala despre turism – desi nu sunt vreun mare calator -, Razvan Pascu mi-a demonstrat diferenta dintre politicienii care au condus Ministerul Turismului si un specialist in domeniu. E diferenta dintre posirca facuta din struguri oxidati, transportati in saci de polietilena, si o sticla de Chateau Margaux din 1787. Cu precizarea ca, intocmai ca in cazul expertului pe care politicienii de duzina refuza sa-l consulte, si celebra sticla de Chateau Margaux cu initialele lui Thomas Jefferson a fost sparta de un chelner in timpul unei prezentari, inainte sa poata fi cumparata la o licitatie. Deci, daca intr-adevar coruptia ucide, atunci incompetenta ingroapa.

Cu doi ani in urma, ne-am intalnit intr-o seara, in direct, am vorbit o ora si jumatate despre greselile din turismul romanesc, iar a doua zi, sefa ANT a fost demisa. Nu cred ca Ponta a fost telespectatorul meu atunci – omul avea alte simpatii tv – si nici ca argumentele perfect logice ale lui Razvan l-au convins s-o evacueze pe Simona Man din Guvern. Dar chiar si asa, din superstitie daca vreti, am decis sa mai incercam o data.

Din respect fata de Miorita, pe care un ministru a incercat s-o scoata la produs turisti, s-a nascut discutia urmatoare.

Oi, frunze, calorifere si alte simboluri culturale romanesti

Razvan Zamfir: Am ras de frunza Elenei Udrea, de caloriferul lui Marga si radem de oaia lui Mircea Dobre. N-am mustrari de constiinta, cred sincer ca fiecare poveste a fost ridicola, din motive diferite. Pe de alta parte, de fiecare data au existat si cateva argumente ale demnitarilor. Acum, Dobre crede ca e timpul sa apelam la „istorie si legenda”. Dincolo de faptul ca ministrul Turismului e un personaj confuz care pare sa nu inteleaga ca „Miorita” nu e nici istorie, nici legenda, ideea de a asocia brandul turistic cu un poem folcloric ar putea avea vreun efect asupra turistilor?

Razvan Pascu: Ideea nu este chiar lipsita de logica, pentru ca oriunde in lume observam ca locurile turistice vand mai bine daca au o poveste in spate. Un exemplu este Loch Ness, unde strict povestea vinde, pentru ca realitatea este totusi diferita. Insa acela este un brand regional si nicicum nu s-au gandit scotienii sa faca un brand national din asta. Eu cred sincer ca ministrul Dobre pur si simplu s-a trezit vorbind, fara sa analizeze in vreun fel ceea ce spune si fara sa se gandeasca ca ceea ce vorbeste si gandeste ar putea sa ajunga public. Este exemplul cel mai bun de comunicare proasta si de consilieri alesi gresit, atat pe dezvoltare turistica si proiecte, cat si pe comunicare institutionala.

Ca sa raspund la intrebare foarte sincer, nu cred ca asocierea cu legenda Mioritei ar avea vreun efect asupra turismului, nici bun si nici rau, si nu cred ca turismul ar creste daca ar fi promovata romanilor mai mult aceasta legenda.

Razvan Pascu (Asociatia Travel Focus si Travel Communication Romania) este consultant in marketing turistic

RZ: Vreo doua zile, pe facebook, lacrimile de bucurie ale nationalistilor mi-au invadat wall-ul. Simpla idee ca un ministru ar putea promova ceva autentic romanesc i-a incantat mai mult pe patriotii online decat dublarea sau triplarea numarului de turisti. Dar asta cred ca se numeste autosuficienta si nu-i sanatoasa in business. Deci, cat de important e sa ne creem o imagine cu care sa fim noi impacati sufleteste si cat de util e sa lansam un brand pe care l-ar „cumpara” turistii, romani sau straini?

RP: Intrebarea este foarte buna, pentru ca mereu apar discutii de acest gen si mereu oamenii se impart in 2 tabere cand e vorba de subiecte de genul acesta.

De exemplu, eu cred ca cel mai bun brand turistic cu care am putea “merge la export” este Dracula. Este cel mai cunoscut brand romanesc, multa lume in strainatate a auzit despre Dracula, iar unii nici nu stiu ca este “din Romania”. Insa si pe acest subiect  am vazut multe discutii si argumente de genul “Dracula nu este un personaj real din istoria noastra si nu ar trebui promovat, ci eventual Vlad Tepes ar trebui promovat”. Mi se pare o abordare de marketing turistic total gresita si fara viitor.

 Dracula doesn’t suck, but the government does 

RZ: Sigur ca, instinctiv, si eu as spune ca Dracula e cel mai notoriu personaj sau simbol exploatabil turistic. Dar si Dracula are limitele sale turistice, fiind asociat exclusiv cu Transilvania de catre straini. Cu foarte multi ani in urma, Agathon promitea un Disneyland autohton, romanesc, adica Dracula Park. Nu l-a construit, evident, dar ideea a facut istorie. Spune-mi cat de vandabil poate Dracula lui Stoker (sau Draculea al nostru) in turism. E un simbol supraevaluat sau insuficient exploatat?  

RP: Este de departe cel mai cunoscut brand turistic al Romaniei, o idee mult mai buna decat frunza + oaia luate la un loc si inmultite cu numarul de neuroni ai ministrului Dobre.  Romania turistica este o tara aproape necunoscuta in lume si daca am folosi personajul Dracula ca un carlig de marketing care sa le capteze oamenilor atentia asupra tarii noastre, mai departe i-am putea vorbi potentialului turist si despre manastiri, castele, litoral, munti sau agroturismul romanesc ori istoria reala a romanilor. Intr-o lume in care destinatiile turistice investesc masiv pe toata planeta pentru marketing si PR nu poti sa mai iesi in evidenta decat facand ceva usor iesit din comun. Altfel, turismul romanesc nu va disparea, dar va ramane mereu mediocru.

RZ: Dobre crede ca oaia ar trebui sa fie pentru romani omologul cocosului galic sau al taurului spaniol. Ok, putem deja stabili ca nu e un expert in simbolistica. Dar oare ii putem explica de ce oaia romaneasca nu are valoarea de brand pe care o au cocosul si taurul pentru francezi si, respectiv, spanioli? Si, poate, cu ocazia asta, ne spui si cat de importante sunt cele doua animale-simbol pentru turismul din Franta si Spania. Daca sunt.

RP: Nu cred ca sunt. Pot fi considerate cel mult sub-branduri. Iar asta functioneaza atunci cand deja ai un brand turistic. Faceti un exercitiu de imaginatie: primul lucru care iti vine in minte cand te gandesti la Franta nu cred ca este nicidecum cocosul, ci eventual vinul, Coasta de Azur, turnul Eiffel, mancarea, Parisul etc. (poate si Macron, mai nou, mai ales fetelor). Oaia romaneasca nu cred ca mai inseamna ceva nici pentru romani, daramite pentru straini. E o prostie sa credem asta. Sfatul meu: Lasati frunza in pace si mergeti mai departe, dati drumul la promovarea Romaniei si la proiecte care sa ajute in mod real turismul romanesc, faceti PR, chemati jurnalisti si bloggeri straini care sa vada cat de frumoasa si prea putin apreciata este Romania autentica, faceti proiecte creative, cautati bugete pentru promovare in strainatate, puneti accent pe parteneriate public-privat, implicati societatea civila si nu mai luati decizii din biroul ministerului, iesiti pe teren prin tara si vorbiti cu oamenii care fac turism, deschideti piata muncii pe termen scurt pentru muncitori sezonieri din alte tari pentru ca este o criza acuta de personal in turism, dati drumul la voucherele de vacanta, redeschideti scolile profesionale, acordati stimulente fiscale companiilor care dezvolta scoli profesionale private, promovati tara asta in mod real. Si cate mai sunt de facut!

Directorul lu’ tata

RZ: Intreaga experienta profesionala a ministrului Mircea Dobre se limiteaza la anii petrecuti in firma „Dobre si fii”, unde, de-a lungul timpului, fiul Dobre a evoluat de la „director calitate” la „director marketing”. Deci, orice sfat ii e util. Stiu ca suna a consultanta pro bono, dar de unde ar trebui ministrul sa inceapa, totusi, dezvoltarea turismului?

RP: Nu cred in consultanta pro-bono, si mai ales oferita unor oameni care oricum nu te asculta si nici macar nu iti cer sfatul. Cateva idei am lansat mai sus, dar primul sfat si cel mai important este sa asculte mai mult decat vorbeste si sa ceara pareri inainte de a lua decizii importante care pot deveni negative pentru Romania turistica.

loading...
loading...

Comments

comments

Lasă un răspuns